Ångestdämpande x5

1. Skriv ner dina känslor & tankar.
Unna dig att gå och köpa en fin anteckningsbok och några pennor i olika färger.
Sätt dig sedan ner och skriv. Du behöver inte visa för någon, vill du dölja det du skrivit så gör du det. Vill du visa någon, så gör du det. Vad som helst bara du känner dig bekväm!
Skriv precis de tankarna du har i huvudet, en efter en för jag vet hur rörigt det är i huvudet vid ångest. Men försök att fokusera och skriv ner tanke efter tanke. Hur "pinsamt" eller "töntigt" du än kan tycka att det är. Det är ditt anteckningsblock, du styr över vem som får läsa.
Skriv ner alla känslor du känner i känslokaoset. Försök sortera ut dom en efter en och skriv ner känsla efter känsla som du känner.
Tanken med detta är att du ska sortera ut kaoset & röran, hitta mönster och få förståelse över varför du känner som du gör. Samtidigt som du bara får ösa ur dig precis allt. Rita bilder, skriv vad du vill, använd olika pennor för att understryka vissa saker för att fokusera tankarna på annat, distrahera dig så mycket som möjligt liksom.

2. Städa.
Hur tråkigt det än må låta, men genom att städa, sortera, damma, slänga saker, dammsuga osv kan du få utlopp för det du känner inombords. Samtidigt som du fokuserar tankarna på något helt annat, får kroppen att röra sig och när du sedan har städat klart har den värsta ångesten gått över - utan att du märkt det! Samtidigt som du får ett fint & mysigt resultat efteråt.

3. Testa olika sminkningar.
Plocka fram ögonskuggorna hörrni! Här ska sminkas!
Prova på nya, vågade eller neutrala sminkningar. Blir det inte bra? Tvätta bort och försök igen eller testa något annat! En rolig distraktion som kan ge glädje och framförallt; fokus på något annat.
Börja noggrant med basen (primer, foundation, puder) och fortsätt med contour, ögonskuggor, eyeliner, mascara. Tvätta bort och gör om igen! Testa på allt du kommer på!! En av mina favoritdistraktioner.

4. Blås såpbubblor!
Se det som en metafor; du blåser ut dina problem i en bubbla, som sedan flyger iväg och lämnar dig ifred. Senare spricker den men då har luften (som symboliserar problemen) redan lämnat din kropp! Det är inget du behöver oroa dig mer över.
Lättare sagt än gjort, men gör detta några gånger så lovar jag dig att det tillslut kommer ge dig ett lugn!
Bara att blåsa bubblor, gå runt i dom, fånga dom, spräcka dom, blåsa blåsa blåsa, ser hur stor man kan göra osv... det i sig ger faktiskt ett inre lugn och harmoni.
Passa på att ta några fina bilder när du ändå håller på, som du kan sitta och redigera sen för att få bort den sista ångesten/oron!

5. Kolla på en serie eller en film.
Ett av de sakerna som hjälpt mig mest med mina ångest-perioder är serier & filmer. Att få fly in i en annan värld, att få skratta, gråta, sitta spänd för att det är så spännande. Känna allt utom ångest, och som sagt; bara fly in i en annan värld för ett litet tag.
OBS!!! Tänk på att inte kolla på något som kan vara triggande, det ger en motsatt effekt och lär öka din ångest ännu mer.
Tips på några bra serier:
Friends/Vänner
Scrubs
Orange Is The New Black
Orphan Black
Family Guy
Hannibal
Gotham
The Simpsons

Gillar

Kommentarer