Dialektisk Beteende Terapi - DBT

Hej hörrni! đŸ™ŒđŸŒ

Idag tÀnkte jag berÀtta om DBT - mina tankar kring det, vad det Àr, om det hjÀlpte mig osv.

Dialektisk Beteende Terapi gÄr mest ut pÄ att man ska lÀra sig hantera sina kÀnslor, kunna sÀtta ord pÄ de, hur man bÀttre kan agera i vissa situationer och alternativ till sjÀlvskada i olika former. Det kallas fÀrdigheter, ett ord som anvÀnds mycket inom DBTn. Man lÀr sig olika fÀrdigheter, t.ex relationsfÀrdigheter. Man fÄr Àven göra en krislista som man ska ta till om Ängesten blir okontrollerbar för att man ska hitta andra sÀtt Àn att skada sig sjÀlv eller nÄgon annan.

Man har (iallafall jag och vad jag hört frĂ„n alla andra) ett möte i veckan individuellt med ens behandlare, och ett i veckan i grupp. En slags gruppterapi. Man fĂ„r ”lĂ€xor” nĂ€stan varje vecka med saker man ska reflektera över, öva pĂ„ och utveckla fĂ€rdigheterna man trĂ€nar pĂ„.
Man fÄr redovisa om man vill i gruppen hur det har gÄtt, om man klarade att anvÀnda t.ex krislistan osv. Bolla idéer och tankar mellan varandra och komma pÄ nya saker och tipsa varandra!
I början tyckte jag gruppterapi lÀt jÀttelÀskigt, men det var sÄÄÄ skönt att sitta i ett rum med flera andra som hade liknande problematik, för man kÀnde sig inte lika ensam dÄ. Och man fick höra pÄ andras historier, fÄ tips om hur de klarat av vissa situationer osv. (sjÀlvklart önskar jag inte att nÄgon mÄr dÄligt, men ni fattar förhoppningsvis vad jag menar)

DBT var jÀttebra, men vÀldigt krÀvande. HjÀrnan sattes igÄng ordentligt och det var pÄfrestande, men det var en terapi-behandling och jag Àr glad att jag gick den! Terapin varade i ca ett halvÄr, man kunde gÄ om om man ville men jag valde att inte göra det, dÄ jag blev alldeles för trött och det var som sagt vÀldigt pÄfrestande.

Men fÄr ni chansen att börja i DBT - gör det! Det Àr sÄ vÀrt det, man fÄr ett helt annat tankesÀtt, man lÀr sig sÀtta ord pÄ vad man kÀnner inombords, man lÀr sig hantera kÀnslor bÀttre samt sortera upp dom.

Jag tror inte man tÀnker sÄ mycket pÄ vad man lÀrt sig under den terapin förrÀn man hamnar i en situation och reflekterar över den efterÄt, hur man hanterade den. DÄ mÀrkte iallafall jag att jag hade förÀndrats till det bÀttre.

Men, jag skulle inte rekommendera DBT till nÄgon som Àr djupt nere i ett svart hÄl, för man tar inte riktigt till sig allting dÄ. Man varken orkar, vill eller bryr sig riktigt. DBT skulle jag rekommendera till dig som hÄller pÄ att tillfriskna.
OBS! Det Àr min erfarenhet, sjÀlvklart gör ni som ni vill och som sagt; fÄr ni chansen sÄ ta den!

Mindfulness handlar det jÀttemycket om ocksÄ, att leva i nuet och inte stressa över varken bakÄt eller framÄt i tiden. Man fÄr Àven bygga upp sin sjÀlvkÀnsla och sitt sjÀlvförtroende, de hjÀlper en hitta vÀrdet i sig sjÀlv och man lÀr sig att inte trycka ner sig sjÀlv för minsta lilla.

Överlag Ă€r jag glad att jag gick DBT, det gav mig mycket.

Gillar

Kommentarer

varförlillajag
varförlillajag,
Du har helt rÀtt. Jag gÄr DBT nu för andra gÄngen. För nÀr jag gick första gÄngen sÄ orkade jag inte ta till mig och göra alla hemuppgifter. Denna gÄng orkar jag och Àr snart fÀrdigbehandlad. Kram
nouw.com/varförlillajag